fbpx

Project Rijke Schooldag wil kansen van kinderen vergroten en helpen talenten te ontdekken Scholen gaan toffe activiteiten na school aanbieden

Zeist – Ieder kind heeft talenten. Maar hoe weet je waar je goed in bent? Of wat je leuk vindt? Drie scholen in de wijken Zeist-West (Al Amana) en Vollenhove (Op Dreef en De Wegwijzer) gaan de leuke en uitdagende activiteiten die ze na schooltijd aanbieden daarom flink uitbreiden. Bij Op Dreef en Al Amana vanaf maart, bij De Wegwijzer vanaf augustus. Kinderen kunnen kennismaken met muziek, theater of een sport. Of meer leren over de natuur, koken, techniek of een beroep. Daarnaast wordt in beide wijken het bestaande aanbod voor kinderen uitgebreid. De kick-off bij Al Amana was op 28 februari, op 7 maart volgt Op Dreef.

De activiteiten zijn een initiatief van Rijke Schooldag, een landelijk project van de Gelijke Kansen Alliantie van het ministerie van Onderwijs. Via ‘Club Zeist’ worden kinderen enthousiast gemaakt voor de activiteiten. Meedoen is gratis. “Wij willen dat alle kinderen in Zeist gelijke kansen krijgen om zich te ontwikkelen en hun talenten te ontdekken. Niet alleen op school, maar ook in hun vrije tijd. Daarbij kijken we kijken goed naar wat ze nodig hebben. Dat kan dus ook hulp bij huiswerk zijn, typeles, zwemles of omgaan met sociale media”, vertelt Francien Schipper-Modderman, projectleider van Rijke Schooldag Zeist.

Laagdrempelige manier

De organisaties die erbij betrokken zijn en/of activiteiten organiseren, zijn onder andere MeanderOmnium, KunstenHuis Idea en Sportief Zeist. Ook de gemeente is nauw betrokken. Joska Le Conté van Sportief Zeist vindt het mooi dat kinderen nu na schooltijd op een laagdrempelige manier kennismaken met activiteiten waar ze anders niet mee in aanraking zouden komen. “Naar een sportvereniging gaan is vaak een stap te ver vanwege kosten of reisafstand. Nu we dit op school aanbieden kunnen alle kinderen meedoen”, legt Joska uit. “En ook belangrijk: door de fietslessen die wij gaan geven bewegen de kinderen een uurtje én leren ze fietsen. Daardoor worden ze weer mobieler. Hebben ze geen fiets? Dan kunnen ze via de kringloop, waarmee we samenwerken, zo nodig een (leen)fiets krijgen.”

Samenwerking

Rianne Verduin van Wijkinloophuis Vollenhove benadrukt het belang van samenwerking tussen de betrokken organisaties: “Op die manier hebben we de doelgroep beter in kaart en kunnen we een samenhangend, duurzaam aanbod bieden op school en in de wijk.” Zowel Joska als Rianne vinden het geweldig dat de kids in beide wijken meer kansen krijgen. Joska: “Elk kind verdient een eerlijke kans om te werken aan zijn gezondheid, om plezier te hebben en zijn talenten op sportief of een ander gebied te ontdekken.”