fbpx

Niki Romijn is na een pauze van een seizoen weer terug als docent musical in Soest en daar zijn we reuzeblij mee! We gingen met haar in gesprek.

Wat vind je zo leuk aan musicalles geven aan kinderen?

Ik hou heel erg van de combinatie muziek-beweging-spel, lekker alles tegelijk en door elkaar heen. Acteren zie ik als de verbindende factor, want dansen is acteren met je lichaam en zingen is acteren met je stemEn muziek is de basis van alles. Het is de essentie van mijn bestaan en de liefde voor muziek wil ik graag doorgeven aan mijn leerlingen. Door muziek ben je meteen in een andere wereld, dat blijft voor mij iets magisch. Het is een onuitputtelijke bron, waar je ontzettend veel plezier en inspiratie haalt.

Het leuke aan lesgeven aan kinderen is dat ze heel open staan voor alles. Ze gaan heel snel mee in de fantasie en verzinnen dingen waar ik zelf nooit op zou komen. Dat is heel verrijkend. Zo maken we samen een eigen theaterwereld, een wereld waarin alles kan. Je kunt doodgaan en weer opstaan, vliegen, vallen, alles kan en het liefst met een happy end, want daar hou ik van.

Wat vind je belangrijk in je lessen?

Wat ik veel hoor is dat kinderen meer zelfvertrouwen krijgen en zich vrijer voelen door de lessen. Het is voor mij belangrijk om een kind te leren zichzelf uit te drukken door middel van zang, dans en acteren. De wekelijkse les is ook een mooi moment om de kinderen mee te nemen naar een andere wereld, even een uurtje magie!  Ze leren door een andere bril naar gewone dingen te kijken en durven een theatrale deur te openen waardoor ze zichzelf ongemerkt beter leren kennen.

Wat zijn mooie ervaringen uit je lessen?

Het is mooi om te zien dat schuchtere kinderen soms vrijheid in het spelen ontdekken en dan ineens heel veel creativiteit en lef laten zien en me totaal verrassen. Als je kinderen wat langer kent, vertellen ze veel, ze delen ook moeilijke dingen. Ik voel me zwaar vereerd dat ze mij dat toevertrouwen, maar soms is het heel aangrijpend. Ik leer veel van de kinderen en vind het veel interessanter om aan hen te vragen hoe ze met lastige situaties zouden omgaan dan om het zelf te vertellen. Er komen dan zulke lieve, mooie en slimme dingen naar boven.  Vaak probeer ik later in de les terug te komen op zo’n gesprek maar dan verpakt in een speloefening of in een liedje zodat het verbinding krijgt met de lesinhoud

Informatie

Kijk voor meer informatie over de les musical op kunstenhuisidea.nl/theater/theater-musical-6-12-jaar/musicalklas/.

Foto: Annemoon van Hemel