Op zaterdag 13 april 2024 vindt in Het Lichtruim in Bilthoven een grote blokfluitdag plaats. De Duitse blokfluitbouwer Guido Klemisch komt naar Nederland om zijn 50-jarig jubileum als houtblaasinstrumentenbouwer (blokfluit, traverso, barokhobo) bij KunstenHuis Idea te vieren tijdens de Biltse Blokfluitdag.
Programma
9:30 Ontvangst met koffie/thee
10:00 Welkom door Sascha Mommertz (Teamleider Muziek)
10:00 Tentoonstelling Guido Klemisch (blokfluiten, CD’s, etc.)
10:15 Masterclass Heiko ter Schegget | Samenspeelsessie Bach / Lappi o.l.v. Sascha Mommertz
11:15 Koffie/theepauze
11:30 Masterclass Heiko ter Schegget | Samenspeelsessie Bach / Lappi o.l.v. Sascha Mommertz
12:30 Lunchpauze (voor eigen rekening)
13:00 Masterclass Heiko ter Schegget | Introductie renaissanceblokfluiten Sascha Mommertz en Guido Klemisch
14:00 Koffie/theepauze
14:15 Lezing Guido Klemisch
15:15 Presentatie Oberlender blokfluiten Guido Klemisch / Sascha Mommertz
15:30 Nazit
16:00 Einde
Tentoonstelling Guido Klemisch
10:00 – 14:00 uur
Er een stand met instrumenten, gebouwd door Guido Klemisch. De tentoonstelling is vrij te bezoeken en de instrumenten mogen uitgeprobeerd worden.
Masterclass Heiko ter Schegget
10:15 – 11:15 uur | 11:30 – 12:30 uur | 13:00 – 14:00 uur
De masterclass is bedoeld voor blokfluitensembles en solisten. Repertoirekeuze is vrij. Er is geen correpetitor aanwezig. Indien een klavecinist of pianist nodig is, deze graag zelf meebrengen. Spinet en piano zijn aanwezig. De masterclass duurt 60 minuten. Toehoorders zijn welkom.
Over Heiko ter Schegget
Heiko ter Schegget begon in 1974 met zijn hoofdvakstudie blokfluit aan het Utrechts Conservatorium bij Leo Meilink en Marion Verbruggen en sloot deze studie in 1981 af met het examen Uitvoerend Musicus. Als solist en orkestlid concerteert hij in vele landen van Europa, Amerika, Japan en Israël en werkte hij mee aan vele cd-producties van bijvoorbeeld de complete Bach-cantates onder leiding van Ton Koopman. Uit vele delen van de wereld komen studenten naar het Utrechts Conservatorium, waar hij sinds 1987 hoofdvak blokfluit en kamermuziek doceert, om bij hem te studeren. Ook is hij een veelgevraagde docent voor cursussen en masterclasses in verschillende landen. Kijk voor meer op www.heikoterschegget.nl.
Samenspeelsessie Bach / Lappi
10:15 – 11:15 uur | 11:30 – 12:30 uur
Tijdens de samenspeelsessies wordt gewerkt aan de dubbelkorige Canzon “La Negrona” van Pietro Lappi (ca. 1575-na 1630) en aan een arrangement van “Jesus bleibet meine Freude” uit cantate BWV 147 van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Naast sopraan-, alt-, tenor- en baspartijen zijn er ook partijen voor grootbas- en contrabasblokfluiten (zeer welkom!). Toehoorders zijn welkom.
Over Sascha Mommertz
Sascha Mommertz studeerde blokfluit aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jeanette van Wingerden en Marion Verbruggen en behaalde zijn solistendiploma aan het Utrechts Conservatorium bij Heiko ter Schegget. Daarnaast studeerde hij privé bij Marijke Miessen in Amsterdam. Gedurende 2 jaar studeerde hij blokfluitbouw bij Jacqueline Sorel in Den Haag. Musicologische studies vulden zijn opleiding aan. Hij volgde een privéstudie traverso bij Ricardo Kanji. In 2002 ontving hij een eervolle vermelding tijdens het Musica Antiqua Solistenconcours in Brugge. Als speler is hij actief in ensembles en orkesten als DNBQ, Margaretha Consort, het Radio Filharmonisch Orkest en Trio da Fusignano. Hij concerteert in binnen- en buitenland en maakte verschillende radio-, tv- en CD-opnames. Hij was verbonden als hoofdvakdocent blokfluit aan het Fontys Conservatorium in Tilburg en als docent oude muziek aan het Utrechts Conservatorium. Momenteel is hij werkzaam als docent blokfluit, traverso en ensembles en als teamleider Muziek bij KunstenHuis Idea en als docent blokfluit en ensembles bij Globe CKC te Hilversum, geeft hij lezingen en masterclasses en coacht hij ensembles. Daarnaast geeft hij cursussen bij Huismuziek.
Introductie renaissanceblokfluiten
13:00 – 14:00 uur
Ervaar het verschil tussen neobarokke blokfluiten en kopieën van blokfluiten uit de renaissance bij het spelen van een werk uit de 16e eeuw. Sascha Mommertz en Guido Klemisch zullen ingaan op de bijzonderheden van renaissanceblokfluiten en enkele deelnemers de mogelijkheid bieden dit aan de hand van een eenvoudig stuk te ervaren. Toehoorders zijn welkom.
Lezing Guido Klemisch
De ontwikkeling van de blokfluit in de Duitse Lutherse landen van het consort van Sebastian Virdung tot het orkest van Johann Sebastian Bach.
In de loop van de Renaissance werden de esthetische waarden van de renaissanceblokfluit, gebaseerd op het modale systeem, uitgedrukt in op elkaar gestapelde kwinten, in twijfel getrokken door de behoefte aan individuele expressie. Onder de uitbundigheid en pracht van de barok ontwikkelde zich een nieuw instrument dat een gevoeliger ademhaling, andere vingerzetting en verfijndere klank mogelijk maakte. Het tonale systeem verving het modale. De consortblokfluit maakte plaats voor de soloblokfluit en de orkestblokfluit.
Op basis van traktaten en bronnen uit die tijd alsmede met behulp van diagrammen van boringen en reconstructies van blokfluiten gemaakt door Duitse blokfluitbouwers uit deze periode schetst Guido Klemisch de structurele veranderingen en technische innovaties die in die tijd in de blokfluitbouw werden geïntroduceerd en legt de correlaties uit tussen de boring en de vingerzetting, evenals hun invloed op klankkleur, spel en stemming in combinatie met een solodemonstratie van instrumenten uit zijn werkplaats.
Over Guido M. Klemisch
Guido M. Klemisch, geboren in 1947, was zanger in het Knabenchor Hannover onder de leiding van Heinz Hennig. Hij studeerde Boehmfluit aan het conservatorium te Hannover en specialiseerde zich daarna in blokfluit bij Ferdinand Conrad. Nadat hij afstudeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Frans Brüggen (blokfluit) en Ku Ebbinge (barokhobo), opende hij in 1974 zijn eigen instrumentenbouwatelier voor historische houten blaasinstrumenten in Nederland, van waaruit hij tevens de Camerata Amsterdam leidde. Het Klemisch Consort Berlin is sinds 1998 gevestigd in Berlijn en richt zich op onderzoek naar blokfluit- en dwarsfluitrepertoire en -bouw. Zijn expertise heeft ertoe geleid dat hij heeft deelgenomen aan conferenties en publicaties bij uitgevers zoals Moeck, Bärenreiter en Laaber. Recentelijk is hij betrokken bij een wetenschappelijk project in samenwerking met het instrumentenmuseum van de Universiteit Leipzig over de reproductie van het culturele erfgoed van de blokfluit. Kijk voor meer op www.guido-m-klemisch.de.
Prijzen
Lezing/actieve deelname masterclass: € 59,00 (incl. koffie/thee)
Lezing/actieve deelname samenspeelsessies: € 59,00 (incl. koffie/thee/bladmuziek)
Lezing/passieve deelname masterclass/samenspeelsessies: € 30,00 (incl. koffie/thee)
Tentoonstelling: gratis
Introductie renaissanceblokfluiten: gratis
Klik hier om je aan te melden.
Meer informatie over de Biltse Blokfluitdag is verkrijgbaar bij Sascha Mommertz: smommertz@kunstenhuisidea.nl.