KunstenHuis Idea | Theaterschool
Ons Theaterteam

Opleiding:
Docent Theater – ArtEZ Zwolle – 2014
Leander is theaterdocent die ruime ervaring met alle leeftijdsgroepen heeft. Na zijn opleiding is hij vrij snel gaan focussen op talentonwikkeling van leerkrachten, theaterdocenten en theatermakers. Hij leidde (project)teams in binnen- en buitenschoolse kunsteducatie en werkt in het professioneel theater als dramaturg/tekstschrijver/(eind)regisseur.

Ik wil graag onderzoeken, leren en meemaken. Ik kijk altijd om mij heen wat er gebeurd en het liefst speel ik daar op in. Een beetje out of the box denken en daar voorstellingen over maken daar hou ik wel van. Niet allemaal te serieus... niet met het vingertje... maar tot denken zetten.
Mijn doel is bereikt wanneer het publiek achteraf na het zien van mijn werk denkt: ``Ik heb mij vermaakt maar denk er ook even over na.``

Bij het maken van voorstellingen werk ik graag vanuit de belevingswereld van de leerlingen. Welke problemen in de wereld houden hun 's nachts wakker en waar zouden zij graag verandering zien?




“Zingen, dansen en toneel spelen, daar werd ik als kind al heel blij van. Dat ik er uiteindelijk mijn vak van heb gemaakt en nu theaterdocent ben is natuurlijk fantastisch. Jarenlang stond ik zelf op het podium en heb ik heel veel voorstellingen gemaakt en gespeeld. Om alles wat ik daar heb geleerd door te kunnen geven aan anderen is heerlijk om te doen. Iemand zelfvertrouwen geven, samen iets maken, samen dingen verzinnen, ergens helemaal in op gaan, een leerling die tijdens een voorstelling opeens opbloeit. Wat wil je als docent nog meer?”
Foto: Annemoon van Hemel


Jopie begon als tiener met acrobatiek. Ze vond het geweldig en het smaakte naar meer! Ze ging naar de Circusschool van Joe Andy, volgde een opleiding tot docent drama en werkte als docent bij Circus Elleboog. In Utrecht richtte zij Circus Jopie op. Sinds 2008 geeft zij circuslessen bij Idea. Jopie: ‘Circus is veel meer dan het oefenen van leuke dingen als acrobatiek, trapeze en jongleren. Het helpt kinderen zeker ook in hun persoonlijke ontwikkeling. In de circuslessen leer je om jezelf te presenteren voor een groep, creativiteit te ontwikkelen, samen te werken en verantwoordelijkheid te dragen voor elkaar. En naast het oefenen misschien nog wel het allerbelangrijkst: in de lessen wordt vaak gelachen, we maken veel plezier met elkaar.’

De leukste impro-scènes gaan zo vanzelf dat het verhaal, de grap of de emotie simpelweg door het samenspelen ontstaat, en dus door niemand echt verzonnen is. Dat samenspelen is niet alleen magisch om te zien, maar ook fantastisch om zelf als speler te ervaren.
In mijn lessen hoop ik de deelnemers het vertrouwen en de tools te geven om zelf dergelijke scenes te kunnen spelen, en er net zo'n plezier in te hebben al ik!



Met een grote passie voor muziek en de stem hoop ik deze passie door te kunnen geven en te kunnen delen met jou!
Afgestudeerd aan de opleiding musicaltheater te Zwolle, zangtechniek in Amsterdam en nu nog een laatste jaar part-time aan het studeren in Denemarken aan Europa's grootste zangtechnisch instituut, Complete Vocal Insitute.
Je mag je liefde voor muziek en zang met me delen en mij alle zang vragen van de wereld stellen, dan hoop ik je altijd een antwoord te kunnen geven!


Aimée: ``Opera en Theater of Musical zijn weliswaar verschillende expertises, maar de overlap zit in het acteren en zingen. Je moet in staat zijn het publiek te bereiken met je verhaal en je stem. Dit doe je door vooral veel plezier te hebben in wat je zelf op het podium doet. Ik vind het heel erg leuk om met jong publiek aan de slag te gaan en te achterhalen waarom zij op het podium willen staan en zingen. Ik wil hen helpen in hun zoektocht en ontwikkeling naar vrijheid op het podium, expressie en vindingrijkheid.``
Hiernaast geeft Aimée al zangles sinds haar conservatoriumopleiding. Ze heeft ervaring met alle leeftijdscategorieën en geeft zowel individueel als in groepsverband les. Haar interesse ligt breder dan alleen de techniek voor klassiek zang aangezien andere muziekstijlen ook altijd een grote passie van haar zijn geweest. Ze heeft verscheidene stijlen zoals Pop-/ of Theaterzang altijd naast haar klassieke educatie onderhouden en heeft de overeenkomsten en verschillen door de jaren heen weten te detecteren wat zij tracht over te brengen in haar lespraktijk.
Aimée: ``Voor alle zangstijlen zijn verschillende technische benodigdheden nodig om een bepaald geluid te produceren. Dit klinkt soms ingewikkelder dan het lijkt. Ik probeer altijd te werken vanuit het idee dat je één instrument hebt, je lichaam, waarmee je in staat moet zijn om verschillende stijlen te zingen. Ik werk vanuit een basis die heel dicht bij onze natuurlijke instincten ligt en vul dit aan met de 'Bel Canto' zangtechniek en de 'muzikale stijl' van een stuk. Muziek uit Theater of Musical is een open en vrije manier van zingen die goed kan worden aangedreven vanuit onze natuurlijke instincten. Studenten leren hierdoor meteen een connectie te leggen tussen natuurlijk zingen en oprecht acteren``.

Hij heeft in verschillende musicals en series gespeeld. Naast het acteren is hij ook (kinder)regisseur.
Over de lessen zegt hij: “Het overdragen van wat ik zelf geleerd heb is het mooiste wat er is. Elke les is anders, elke groep heeft een andere dynamiek en om daarop in te spelen is fantastisch! Als je ziet dat iets in het begin niet lukt, maar later in het proces wel, dan krijg ik een heel goed gevoel”.
Voor Guillermo is het belangrijk dat iedereen zichzelf mag zijn en durft om fouten te maken: “Vallen en opstaan hoort erbij, daar word je alleen maar beter van.”
In de lessen werken we naar een voorstelling toe, waarbij de leerlingen zelf het uitgangspunt zijn. Ze worden naar hun ideeën en wensen gevraagd, zodat er een stuk gekozen kan worden dat echt bij ze past.