KunstenHuis Idea | Theaterschool
Ons Theaterteam
Opleiding:
Docent Theater – ArtEZ Zwolle – 2014
Leander is theaterdocent die ruime ervaring met alle leeftijdsgroepen heeft. Na zijn opleiding is hij vrij snel gaan focussen op talentonwikkeling van leerkrachten, theaterdocenten en theatermakers. Hij leidde (project)teams in binnen- en buitenschoolse kunsteducatie en werkt in het professioneel theater als dramaturg/tekstschrijver/(eind)regisseur.
Ik wil graag onderzoeken, leren en meemaken. Ik kijk altijd om mij heen wat er gebeurt en het liefst speel ik daar op in. Een beetje out of the box denken en daar voorstellingen over maken daar hou ik wel van. Niet allemaal te serieus... niet met het vingertje... maar tot denken zetten.
Mijn doel is bereikt wanneer het publiek achteraf na het zien van mijn werk denkt: ``Ik heb mij vermaakt maar denk er ook even over na.``
Bij het maken van voorstellingen werk ik graag vanuit de belevingswereld van de leerlingen. Welke problemen in de wereld houden hun 's nachts wakker en waar zouden zij graag verandering zien?
``Het leukste aan theater(lessen) vind ik dat iedereen hier diens eigen zelf kan zijn en we zoveel leren van elkaar. Ik vind het belangrijk dat iedereen diens eigen talent tot bloei kan laten komen en we ondertussen veel plezier maken. Het onderzoeken en uitproberen staat centraal in de lessen. Ik zeg altijd: 'Niks is fout'. Tijdens het maken van voorstellingen hecht ik veel waarde aan zeggenschap van de desbetreffende doelgroep. Als je invloed hebt op de keuzes die gemaakt worden gaat de voorstelling ook als van jou voelen. Dat is het doel, want theater is immers van iedereen.``
“Zingen, dansen en toneel spelen, daar werd ik als kind al heel blij van. Dat ik er uiteindelijk mijn vak van heb gemaakt en nu theaterdocent ben is natuurlijk fantastisch. Jarenlang stond ik zelf op het podium en heb ik heel veel voorstellingen gemaakt en gespeeld. Om alles wat ik daar heb geleerd door te kunnen geven aan anderen is heerlijk om te doen. Iemand zelfvertrouwen geven, samen iets maken, samen dingen verzinnen, ergens helemaal in op gaan, een leerling die tijdens een voorstelling opeens opbloeit. Wat wil je als docent nog meer?”
Foto: Annemoon van Hemel
Jopie begon als tiener met acrobatiek. Ze vond het geweldig en het smaakte naar meer! Ze ging naar de Circusschool van Joe Andy, volgde een opleiding tot docent drama en werkte als docent bij Circus Elleboog. In Utrecht richtte zij Circus Jopie op. Sinds 2008 geeft zij circuslessen bij Idea. Jopie: ‘Circus is veel meer dan het oefenen van leuke dingen als acrobatiek, trapeze en jongleren. Het helpt kinderen zeker ook in hun persoonlijke ontwikkeling. In de circuslessen leer je om jezelf te presenteren voor een groep, creativiteit te ontwikkelen, samen te werken en verantwoordelijkheid te dragen voor elkaar. En naast het oefenen misschien nog wel het allerbelangrijkst: in de lessen wordt vaak gelachen, we maken veel plezier met elkaar.’
Ik ben in 2006 begonnen met theatersport en speel zelf nog elke week met veel plezier in mijn eigen improvisatiegroep. Ik geef improvisatielessen bij verschillende groepen en acteer vanaf 2022 ook in niet-geïmproviseerde theaterstukken.
In de lange tijd dat ik speel heb ik van een groot aantal improvisatietrainers en theaterdocenten les gehad. In 2015 volgde ik de opleiding tot improvisatietrainer bij de Improacademie in Amsterdam. Vanaf 2022 heb ik mijn acteervaardigheden vergroot bij de Meisner academie in Den Bosch.
Ik houd ervan als mensen in het moment van de scène zijn, en zich oprecht kunnen laten zien binnen de verbeelde omstandigheden. Van realistische tot absurdistische situaties. Dan is spelen een feest, kijken een genot, en gaat iedereen vol energie weer naar huis.
Hij heeft in verschillende musicals en series gespeeld. Naast het acteren is hij ook (kinder)regisseur.
Over de lessen zegt hij: “Het overdragen van wat ik zelf geleerd heb is het mooiste wat er is. Elke les is anders, elke groep heeft een andere dynamiek en om daarop in te spelen is fantastisch! Als je ziet dat iets in het begin niet lukt, maar later in het proces wel, dan krijg ik een heel goed gevoel”.
Voor Guillermo is het belangrijk dat iedereen zichzelf mag zijn en durft om fouten te maken: “Vallen en opstaan hoort erbij, daar word je alleen maar beter van.”
In de lessen werken we naar een voorstelling toe, waarbij de leerlingen zelf het uitgangspunt zijn. Ze worden naar hun ideeën en wensen gevraagd, zodat er een stuk gekozen kan worden dat echt bij ze past.
Met een grote passie voor muziek en de stem hoop ik deze passie door te kunnen geven en te kunnen delen met jou!
Afgestudeerd aan de opleiding musicaltheater te Zwolle, zangtechniek in Amsterdam en nu nog een laatste jaar part-time aan het studeren in Denemarken aan Europa's grootste zangtechnisch instituut, Complete Vocal Insitute.
Je mag je liefde voor muziek en zang met me delen en mij alle zangvragen van de wereld stellen, dan hoop ik je altijd een antwoord te kunnen geven!
Aimée: `Opera, Theater en Musical zijn weliswaar verschillende expertises, maar de overlap zit hem in het acteren en zingen. Je moet in staat zijn het publiek te bereiken met je verhaal en je stem. Ik vind het heel erg leuk om tieners hierin te coachen. Ik leer ze zang technische kwaliteiten aan en ondersteun ze in hun zoektocht naar vrijheid op het podium. Ik werk vanuit een zang technische basis die heel dicht bij onze natuurlijke instincten ligt en vul dit aan met de 'Bel Canto' zangtechniek. Hiernaast zijn de CVT en EVTS-methoden mij ook bekend `.
van Leeuwarden. ``Ik hou van alles wat erin kinderen en jongeren leeft, wil hun fantasie, dromen en frustraties
graag vormgeven en aan de wereld laten zien. Ik geloof erin dat theater werelden opent die
anders onzichtbaar blijven en ons met elkaar verbindt.
Ik werk graag vanuit persoonlijke verhalen en maak er dan beeldend, fysiek theater van.
Hoop je gauw te zien!``
Zijn motto? Waar woorden tekort schieten spreekt de muziek – Hans Christian Andersen.
In 2013 heeft Jeroen zijn HBO opleiding Composition and music production afgerond aan de Hoge school van de Kunsten te Utrecht. Sindsdien is Jeroen fulltime werkzaam in de muziek.
In 2021 heeft Jeroen zijn studie Vocal Leadership afgerond. Een studie gebaseerd op een innovatieve dirigeermethode die is ontwikkeld door Jim Daus Hjernoe uit Denemarken.
Met Stanislavski leer je om volledig in je rol te duiken en echte emoties te beleven op het podium. De Meisner-techniek helpt je om in het moment te zijn en op een natuurlijke manier te reageren op je medespelers. Claudia leidt je door deze methodes met toegankelijke oefeningen en een flinke dosis humor, zodat je je spel steeds verder verfijnt.
Je gaat onderzoeken wat je personage beweegt, wat er echt wordt gezegd, en hoe je jezelf verhoudt tot de andere spelers. Met haar uitdagende en speelse werkvormen maak je deze technieken eigen, ongeacht je ervaring.
Of je nu een beginnende speler bent of al ervaring hebt, Claudia's begeleiding biedt jou de kans om te groeien en vol vertrouwen op het podium te staan. Durf jij de uitdaging aan?
Zelf heeft ze ruim 7 jaar bij een Theatersport gezelschap gespeeld. ``Het gave van improvisatie vind ik het creëren. Er is nog niks. Met een paar ingrediënten een mooie, rauwe, zielige, absurde, komische of wat voor een scène dan ook, neerzetten vind ik top! Vol in het moment, in het hier en nu!``
Als docent is mijn doel om spelers te helpen het beste uit zichzelf te halen, met spelplezier als de drijvende kracht. Theater heeft de kracht om magische werelden te scheppen. Zodra we het podium betreden, creëren we samen een nieuwe werkelijkheid waarin je als speler volledig moet geloven om jouw spel authentiek en overtuigend over te brengen. Spelen alsof je leven ervan afhangt, jezelf volledig durven blootgeven – dat is waar het voor mij om draait. Wat kan er nu leuker zijn dan dat?