Zomercursus Conceptuele kunst - Werken met denken (7x)

Cursussen Beeldend
Cursus: Zomercursus Conceptuele kunst - Werken met denken (7x)
Lesdag: Zaterdag
Aantal lessen: 7
Locatie: Zeist, Egeling
Startdatum: 01-06-2024
Docent: Glenn Plaisier
Prijs: € 189

Kunstenhuis Idea — Workshop Conceptuele Kunst door Glenn Plaisier

In deze 7-weekse workshop wordt ontwikkeling van conceptuele kunst behandeld, van Marcel Duchamp's "Fountain" via het hoogtepunt in de jaren '60 en '70 naar de actuele positie die het inneemt in de 21e eeuw. Kunstenaars zoals Marcel Duchamp, Joseph Kosuth en Lawrence Weiner worden via hun werk en teksten behandeld en geanalyseerd, waardoor we het theoretische speelveld van conceptuele kunst in kaart kunnen brengen. In de workshops worden de relatie tussen -conceptuele- kunst en filosofie onderzocht, evenals de rol van taal als medium middels de werken van onder andere Jenny Holzer en John Baldessari. De materiële en immateriële aspecten en betrekken deelnemers bij performances van Marina Abramović en Felix Gonzalez-Torres en naar aanleiding van teksten van Lucy Lippard. Hierin kijken we ook naar de functie van film en fotografie als documentatiemiddel van dergelijke performances. De workshop biedt praktische opdrachten om op speelse wijze de conceptuele werkmethoden te verkennen en een persoonlijke stem binnen conceptuele kunst te ontwikkelen, met daarnaast een theoretisch deel om een fundament te leggen waarop de werken kunnen bouwen.

Week 1 — Inleiding tot Conceptuele Kunst
• Historische context van conceptuele kunst
• Definitie en kenmerken van conceptuele kunst
• Invloed van de maatschappij op de ontwikkeling van het conceptuele denken Kunstenaars: Marcel Duchamp "Fountain", Robert Barry "Telepathic Piece", Sol LeWitt "Paragraphs on Conceptual Art" en Yoko Ono "Cut Piece"

Week 2 — Kunst en Filosofie
• Verbinding tussen conceptuele kunst en filosofie (modernisme, postmodernisme & structuralisme)
• Concepten als kunstwerken: ideeën versus fysieke uitvoering.
Kunstenaars: Joseph Kosuth "One and Three Chairs", Lawrence Weiner "A Square Removal from a Rug in Use"

Week 3 — Conceptuele kunst en taal
• Taal als artistiek medium.
• Semiotiek en de interpretatie van conceptuele kunstwerken
Kunstenaars: Jenny Holzer "Truisms" John Baldessari "I Will Not Make Any More Boring Art / Teaching a Plant the Alphabet" en Timm Ulrichs "Ordnung/Unordnung"

Week 4 — Materiële versus Immaterialiteit
• Het idee als het primaire kunstwerk
• Gebruik van verschillende, materialen en media in conceptuele kunst, en de afwezigheid hiervan
• Documentatie als artistiek medium
Kunstenaars: Dan Graham "Homes for America", On Kawara "Today Series", Carl Andre "Squaw Rock” Martin Creed "Work no. 88" en William Anastasi "Untitled (Six sites) "

Week 5 — Participatie en Ervaring
• Het lichaam als artistiek medium
• Interactieve en participatieve conceptuele kunstwerken
• De integratie van de toeschouwer tot een fundamenteel onderdeel van het werk Kunstenaars: Marina Abramović "The Artist is Present", Felix Gonzalez-Torres "Untitled" (Portrait of Ross in L.A.) en Ulay & Abramović "Light/Dark"

Week 6 — Maatschappelijke en politieke aspecten
• Conceptuele kunst als kritiek op maatschappelijke en politieke kwesties
• De onduidelijke relatie tussen Activisme en conceptuele kunst
Kunstenaars: Ai Weiwei "Dropping a Han Dynasty Urn" Barbara Kruger "Untitled (Your body is a battleground)" en Francis Alys "Cuentos patrióticos"

Week 7 — Post-Conceptualism
• Conceptuele kunst in de 21e eeuw
• Wegbreken van hardline conceptuele kunst naar een meer toegepaste vorm.
• Ideeen over hoe het verder kan gaan.
Kunstenaars: Hito Steyerl “How not to be seen” Roman Signer “Office Chair“ en Maurizio Cattelan “Comedian”.